Bieganie na bieżni

Bieganie na bieżni

Chociaż bieganie zimą jest jak najbardziej możliwe — o czym pisaliśmy tutaj, zrozumiałe jest, że w trakcie mroźniejszych dni, (zwłaszcza gdy chodniki i ścieżki pokrywa śliski lód) wielu biegaczy przenosi się na siłownię i kontynuuje bieg na bieżni. Wciąż jednak duża grupa biegaczy ogranicza się jedynie do biegania w terenie i nigdy nie korzystała z bieżni. Często, nie wiedzą oni jak się za to zabrać. Stwierdziliśmy więc, że będzie to doskonały moment, aby przekazać wam kilka ważnych porad dotyczących biegania na bieżni.

Takie same początki

W dużej mierze bieg na bieżni bardzo przypomina bieg w terenie, co oznacza, że będziesz potrzebować swoich butów biegowych i rozgrzewki rozciągającej stawy i mięśnie. Bieganie w ciepłej siłowni nie zwalnia Cię z żadnego z tych elementów – ta początkowa wskazówka mogłaby wydawać się oczywista, ale biorąc pod uwagą obuwie niektórych osób na siłowni, wciąż niestety trzeba to podkreślać.

Uchwyty bieżni

Uchwyty na bieżni są po to, by biegacz mógł w razie utraty równowagi się ich złapać. Nie służą do tego, by się ich trzymać w trakcie biegu. Trzymanie się ich, utrzymuje twoje ciało w nienaturalnej pozycji, w której górna część ciała jest usztywniona, podczas gdy dolna się porusza. Taka pozycja może prowadzić do bólu i skurczów w okolicy karku, ramion i kręgosłupa. Trzymanie się bieżni odciąża jednocześnie nogi, gdyż ramiona przejmują część Twojego ciężaru, więc sam trening nóg staje się mniej efektywny.

Nie pochylaj się do przodu


Bieganie na bieżni różni się od biegu na zewnątrz tym, że powierzchnia pod twoimi nogami się porusza. Początkujący biegacze na bieżni, czasem instynktownie pochylają się do przodu, by zachować równowagę – co jest zasadniczym błędem. Pozycja ciała powinna być taka sama jak podczas biegu na zewnątrz.

Bodźce zewnętrzne

Jak powiedział Albert Einstein „Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów”. Nasz umysł stworzony jest tak, że jeżeli widzimy, że wykonywane przez nas zadanie nie przynosi rezultatów – irytujemy się i szukamy innego rozwiązania. Z tego względu niektórzy biegacze, którzy przywykli do biegów na zewnątrz odczuwają na bieżni pewnego rodzaju psychiczny dyskomfort, związany z pozostaniem w tym samym miejscu w trakcie całego biegu. Dzieje się tak, dlatego że nasz umysł „widzi”, że wkłada dużo energii w ruch, a mimo to ciało pozostaje w tym samym miejscu. Niektórych biegaczy ogarnia przez to uczucie irytacji lub znudzenia, a przez to bardziej skupiają się na wysiłku fizycznym i zmęczeniu, co może skrócić ich trening. Biegając na zewnątrz, jesteśmy wystawieni na tyle bodźców wizualnych, dźwiękowych czy nawet zapachowych, że nasz umysł jest zajęty przez cały bieg. Dla niektórych biegaczy patrzenie się przez cały trening w ścianę lokalnej siłowni może być męczące, dlatego, jeżeli należysz do tego rodzaju biegaczy, warto zaopatrzyć się w dobre słuchawki z muzyką, albo audiobookiem, który pozwoli Ci zająć czymś umysł w trakcie treningu.

Nie zeskakuj z bieżni

Jednym z najczęstszych powodów kontuzji w trakcie takiego treningu, jest zeskakiwanie z szybko poruszającej się bieżni. Jeżeli chcesz skończyć trening, czy też skorzystać z łazienki lub złapać butelkę wody z torby sportowej – zwolnij maszynę i następnie ją zatrzymaj.

Bieganie pod górę

Bieżnie oferują również możliwość regulacji nachylenia, dzięki której możesz symulować bieg pod górę. Jest to bardzo dobry trening, gdyż nawet niewielkie nachylenie bieżni pomiędzy 1,5%-4% nachylenia ku górze, aktywuje do pracy inne partie mięśni nóg, w tym pośladki, łydki i mięśnie czworogłowe uda. Bieg pod górę buduje większą masę mięśniową i lepiej przygotowuje ciało na naturalne nierówności terenu, w wyniku czego lepiej zabezpiecza nogi przed kontuzją. Trening taki może okazać się bardziej wymagający, ale przynajmniej część biegu na bieżni powinna być wykonywana w ten właśnie sposób. Pamiętaj – teren w naturze rzadko kiedy równy niczym podłoga mieszkania. Nawet w terenie miejskim natrafisz na niewielkie wzniesienia, po których będziesz zbiegać i wbiegać. Twój trening na siłowni i bieżni powinien jak najlepiej przygotować Cię na bieg w terenie. Jeżeli bieganie zimą na zewnątrz nie należy do Twoich preferencji i kilka mroźnych miesięcy spędzisz na siłowni, upewnij się, że gdy nadejdą ciepłe dni, Twoje ciało będzie przygotowane na bieg w naturze – inaczej możesz zwiększyć szansę na pojawienie się kontuzji.

Napisany przez 2017-01-25 Home 0 610

Dodaj komentarzDodaj odpowiedź

Porównaj 0
Poprzedni
Następny