Bieganie z góry i Pod górę

Bieganie z góry i Pod górę

Biegając po naturalnym terenie, takim jak parki i lasy, możemy się przekonać, że zróżnicowanie terenu wymaga od nas odmiennej pracy mięśni nóg, zarówno gdy wbiegamy, jak i zbiegamy nawet z niewielkiego pagórka. Ludzkie ciało przystosowane jest do poruszania się po nieregularnym terenie, po którym zręczne przemieszczanie się wymaga wspólnej pracy różnych partii mięśni. Biegać w górę i w dół nie tylko warto, ale należy również wiedzieć Jak.


Technika biegania pod górę

Trening łydek

Gdy wbiegamy pod górę, zmienia się sposób, w jaki stawiamy stopę i rozkładamy ciężar ciała. „Idący pod górę” teren sprawia, że w momencie stawiania kroku, powierzchnia pod palcami, jest położona wyżej niż ta pod piętą tej samej stopy. W wyniku tego stawiana na wzniesieniu stopa nie rozpoczyna kroku od pięty, a od śródstopia lub nawet palców, w przypadku stromych wniesień. Zwiększa to natężenie łydki i kostki. Biegając pod górę w sposób prawidłowy, możesz wykorzystywać dodatkowe naprężenie łydek do lepszego „wybicia” się od ziemi. Po takim treningu będziesz z pewnością „czuć” łydki następnego dnia.

Wbieganie pod górę a pochylanie się

Naturalnym odruchem w trakcie wchodzenia lub wbiegania pod górę jest pochylanie się do przodu w celu zachowania lepszej równowagi. I o ile niewielkie nachylenie jest oczywiści konieczne, wielu biegaczy pochyla się za bardzo, co z kolei negatywnie odbija się na prawidłowej technice biegania pod górkę.

Co powoduje zbytnie nachylenie ciała w trakcie biegu pod górę?

Uniemożliwia to sprawną pracę zgięcia stawu biodrowego i hamuje prawidłowe wypchnięcie kolana do przodu w trakcie biegu. Możesz sprawdzić to samodzielnie nawet teraz, bez biegania. Stań prosto i podnieś kolano do przodu, tak by znajdowało się na wysokości bioder. Następnie podejdź do ściany i oprzyj się o nią rękoma, pochyl się do przodu i unieś kolano na tę samą wysokość. Czujesz już różnicę?

Napięcie, które odczujesz, ograniczy nie tylko sprawną pracę mięśni, ale również utrudni Ci prawidłowe wybicie i zdobycie pędu podczas biegu pod górę.

Jak to działa:

By prawidłowo się wybić — po dużym naprężeniu mięśni łydki — i wykorzystać „przechowaną” w nich energię, musisz w pełni „wyciągnąć” jedną nogę do tyłu, gdy drugą wykonujesz krok przed siebie, by następnie poprzez „pchnięcie” jej do przodu nadać sobie pędu kierującego Cię wprzód. Jest to ruch, który jest niemożliwy przy zbytnim pochyleniu do przodu, gdyż twoje nogi nie mogą sięgnąć zbyt daleko do tyłu – inaczej wywrócisz się na twarz.

Jak się pilnować?

Biegając pod górę, myśl o „niegarbieniu się”. Przyjmuj taką pozycję pleców, jakbyś słyszał głos swojej mamy/babci korygującej Twoją postawę. Może się to wydać dziwną metodą, ale taka podświadoma notatka działa w rzeczywistości bardzo dobrze i stosuje ją wielu biegaczy.

Bieganie z górki

Jak biegać prawidłowo z górki? Jak można się tego było domyślić, problemy ze zbieganiem z górki są odwrotne od tych, jakie napotkamy podczas wbiegania pod górę. Inne ułożenie stopy i zbytnie odchylenie się do tyłu. Podczas biegania pod górę, punkt na Twojej stopie, który pierwszy zetknie się z podłożem, przesuwa się z pięty na śródstopie (lub palce), natomiast podczas zbiegania z góry punkt ten przesunie się jeszcze bardziej w kierunku tyłu pięty.

Takie ułożenie stopy wraz z ciężarem Twojego ciała hamuje pęd, a odchylona do tyłu pozycja dodatkowo wzmaga ten efekt. Warto zaznaczyć, że zbieganie z górki to poważna sprawa i utrata równowagi ze stromej górki może być niebezpieczna. Pamiętaj, że zbiegając z górki, dodatkowego pędu doda Ci grawitacja, więc prawidłowa technika powinna się skupić na wykorzystaniu i ujarzmieniu tej siły, a nie walki z nią.

Przechylając się do tyłu, przesuwasz swój środek ciężkości „za ciało”, przez co musisz czekać przed każdy pojedynczym krokiem, aż jedna z nóg znajdzie się za środkiem ciężkości, by zacząć generować siłę na kolejny krok. Takie bieganie jest męczące i mało efektywne. Poprzez ograniczenie nachylenia się ku tyłowi, zachowasz środek ciężkości i wykorzystasz nachylenie, by stworzyć pęd, który pchnie Cię do przodu. Oczywiście, nie należy wybierać do treningu zbyt stromych górek.

Napisany przez 2017-03-27 Home 0 423

Dodaj komentarzDodaj odpowiedź

Porównaj 0
Poprzedni
Następny