Terapia biegowa, czyli bieganie a stres

Terapia biegowa, czyli bieganie a stres

Bieganie niesie ze sobą nie tylko korzyści dla ciała, ale i dla Twojej psychiki. Jeśli więc dzień daje Ci w kość i czujesz, że zbliżasz się do kresu wytrzymałości – zacznij biegać!

„Muszę iść się wybiegać” – ile razy to stwierdzenie padło z Twoich ust? Ile razy bieganie było antidotum na stres, stany niepokoju czy po prostu oderwaniem od codziennych problemów? Okazuje się, że to „wybieganie się” ma rzeczywiście kojący wpływ na psychikę. Jak to się dzieje? Działa tu prosty mechanizm: w wyniku procesów hormonalnych hormony stresu (adrenalina, kortyzol) usuwane są z organizmu, a w ich miejsce wydzielane są hormony szczęścia (endorfina).

To niemieccy naukowcy udowodnili tezę, która od lat jest powtarzana przez wielbicieli sportów: podczas biegu w organizmie wytwarza się endorfina. W praktyce oznacza to, że uprawiając ten sport, czujesz radość, a stan, który Cię ogarnia, można przyrównać do zakochania się.

Wybiegaj stres


Aktywność fizyczność jest najlepszym sposobem na walkę ze stresem, pod warunkiem, że jest wykonywana z głową. Nie chodzi więc tutaj o obsesyjne ćwiczenia czy przebiegniecie maratonu, po którym padniemy z wyczerpania, tylko o rozsądne dawkowanie, które sprawi, że poczujemy się zmęczeni i szczęśliwi.

Badania wskazują, że wystarczy tylko 30 minut intensywnego wysiłku, by zredukować negatywne emocje, jak smutek, gniew, zmęczenie, oraz znacznie zmniejszyć skutki stresu. Regularne ćwiczenia polecane są również osobom z depresją lub cierpiącym na bezsenność.

Należy jednak pamiętać, że każda aktywność fizyczna wymaga dostosowania do możliwości fizycznych i psychicznych, a przede wszystkim – aby była najbardziej skuteczna – musimy wykonywać ją regularnie, przede wszystkim jednak musi sprawiać nam radość i dostarczać satysfakcji.

Bieganie a odporność na stres


Podczas biegania przyspiesza krążenie, mózg się dotlenia, ponadto stymulowane są różne układy ciała, dzięki czemu usprawniana jest ich funkcjonalność. To wszystko w efekcie przekłada się na poprawiony nastrój, a także lepszą kondycję psychofizyczną organizmu.

Mało tego – najnowsze badania wskazują, że sport wpływa na zmiany neurologiczne w mózgu, co z kolei uodparnia nas na czynniki stresogenne i sprawia, że odczuwanie stresu jest mniejsze. Do takich wniosków doszli naukowcy wykonujący test na myszach. Stwierdzili, że myszy, które biegały w kołowrotku, łagodniej reagowały na stresującą sytuację (polewanie zimną wodą). Wszystko to za sprawą neuronów pobudzonych w ich mózgu przez aktywność fizyczną, które tłumiły reakcje innych komórek nerwowych. Wniosek jest zatem jeden: systematyczne bieganie wpływa na to, że łatwiej radzimy sobie w sytuacjach stresowych.

Zasada Gimnastyki Mózgu


Warto wspomnieć jeszcze o roli mózgu w procesie biegania, ponieważ sposób, w jaki biegamy, ma przełożenie na efekt, jaki chcemy uzyskać.

Mózg to bardzo ważny narząd, który odpowiada za konkretne zadania. Tak na przykład tylna część z mózgu odpowiada za odbiór informacji, a przednia – za ekspresję. Półkula lewa, czyli logiczna, odpowiada za pamięć krótkoterminową, racjonalne myślenie, logikę. Półkula prawa natomiast za intuicję, emocje i wyobraźnię.

Zasada Gimnastyki Mózgu, wymyślona przez prof. Paulla Dennisona ze Stanford, istnieje od ponad 30 lat i jest stosowana do poprawienia sprawności umysłowej. Używana jest najczęściej przy problemach z nauką, ale dzisiaj coraz częściej się o niej mówi również w kontekście biegania.

Wybierając odpowiednią technikę biegania, możemy stymulować nasz mózg. Biegając do przodu, uruchamiamy skupienie, bokiem (krok odstawno-dostawny) – kreatywność. Emocjonalność biegacza wspierana jest poprzez obracanie się. Warto więc wzbogacić swój styl biegania o te różne formy, które w ostateczności przełożą się na nasz stan emocjonalny, wyciszenie, produktywność i kreatywność.


Bieg to najlepszy terapeuta. Pozwala oderwać się od nieprzyjemnych myśli i przyczynia się do napływu sił witalnych. Nawet krótka przebieżka rozładowuje stres i sprawi, że Twoje samopoczucie się polepszy. Podczas biegu zrzucisz więc nie tylko balast w postaci tłuszczyku, ale przede wszystkim balast emocjonalny. Warto biegać!

Napisany przez 2017-04-03 Home 0 94

Dodaj komentarzDodaj odpowiedź

Porównaj 0
Poprzedni